Wartości odżywcze komosy ryżowej

Komosa ryżowa, czyli quinoa lub ryż peruwiański, od wieków ceniona jest w Ameryce Południowej, gdzie uchodzi nie tylko za doskonały dodatek do potraw, ale także źródło zdrowia. Jak wykorzystać ją w naszej kuchni?

Quinoa / 123RF

Właściwości lecznicze produktów

Zdrowa komosa ryżowa

Quinoa nazywana jest w Ameryce Południowej „świętym zbożem Inków” lub „złotym ziarnem Inków”. Nic dziwnego, skoro to bogactwo witamin, składników mineralnych, pełnowartościowego białka i zdrowych kwasów tłuszczowych. Co jeszcze kryje się w komosie ryżowej?

  • Naukowcy z Zakładu Bromatologii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego udowodnili, że w komosie ryżowej znajdują się białka roślinne zawierające aminokwasy, które nie są wytwarzane w organizmie, zatem muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Jeżeli jesteś wegetarianinem, koniecznie włącz komosę ryżową do swojej diety, w ten sposób ustrzeżesz się przed niedoborem białka w organizmie.

  • Inni badacze z Krakowa, dokładniej z Zakładu Biologii Komórki Wydziału Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii UJ, wykazali, że komosa ryżowa ma silne działanie antynowotworowe. Zarówno nasiona, kiełki, jak i liście tej rośliny zawierają wiele cennych przeciwutleniaczy, m.in. flawonoidy, garbniki i saponiny. Ich moc sprawia, że nie tylko chronią przed rozwojem raka prostaty, ale także wpływają na apoteozę już istniejących komórek rakowych.

  • Kwas linolenowy, oleinowy i linolowy znajdujące się w quinoi, to dobre dla naszego organizmu tłuszcze nienasycone. Ich obecność w diecie obniża poziom cholesterolu, dzięki czemu przeciwdziała miażdżycy i innym chorobom układu krążenia.

  • Komosa ryżowa jest rośliną bezglutenową, dlatego polecana jest osobom zmagającym się z chorobą trzewną (celiakią).

  • Roślina ta obniża poziom cukru we krwi, a ponadto ma niski indeks glikemiczny. Swobodnie mogą jeść ją diabetycy i osoby będące na diecie odchudzającej

.

Jak przygotować komosę ryżową?

Komosa ryżowa ma delikatnie słodki smak, dzięki czemu nadaje się zarówno do przygotowania deserów, jak i dań głównych. Doskonale nadaje się jako dodatek do mięs, zastępując w obiedzie ziemniaki, ryż, makaron czy kaszę.

Quinoa może stanowić także dodatek do zup, sałatek, ciastek, a prażone ziarna można dodać do odżywczego koktajlu.

Zobacz również: Zapraszamy do otwartej kuchni Michała Molendy

Zanim użyjesz komosy w kuchni, dokładnie wypłucz ziarna. Gotujemy ją przez 10–15 minut w proporcji 1:2.

Jeśli masz ulubione danie z komosą w roli głównej lub jako dodatek, podziel się!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Porady kulinarne:

Bogate właściwości marchewki Właściwości kakao, czyli dlaczego warto sięgać po "pokarm bogów" Jaki jest najlepszy rodzaj czekolady? Jadalne kwiaty Trujące kwiaty Wegańskie książki kucharskie, które spodobają się też mięsożercom Jedzenie, które uszczęśliwia (dosłownie!) Domowa pizza jak włoska! Doprowadź ją do perfekcji Miód wrzosowy – właściwości lecznicze i zastosowanie Jak upiec sernik idealny? Awokado – z czym łączyć? Najlepsze źródła żelaza dla wegetarian Właściwości zielonego smoothie Dlaczego warto jeść słodkie ziemniaki? Kulinarne savoir vivre, czyli jak zachowywać się przy stole Zielone szaleństwo - czyli wszystko, co musisz wiedzieć o smoothie Cała prawda o oleju kokosowy Jaką wybrać dobrą wodę i jak ją pić? Chcesz upiec makaroniki? Zobacz co może ci się przydać W jaki sposób przyrządzać szpinak, aby zachował najwięcej wartości odżywczych? Właściwości rozmarynu Ciastu marchewkowemu mówię stanowcze "Tak" - zobacz dlaczego Czym przyprawić dania z kurczaka? Obiad na kieszeń studenta, ale z klasą!